הספר: מראת הסודות – לצאת לחופשי משלטון הלא מודע

פרטים נוספים

קריאה והתפתחות אישית

במסגרת היח"צנות שאני עושה להתפתחות האישית, אני חוזרת שוב ושוב על חשיבות הקריאה. ואני מתכוונת לקריאה של "הספרים הנכונים".

 

אני לא אתן לכם רשימה של ספרים "נכונים" כי הרשימה הזאת היא ממש דבר אישי. הכוונה שלי בספרים "הנכונים" היא לספרים שנותנים לאדם ערך מוסף או שמעוררים השראה. זה יכול להיות ספרי היסטוריה וביוגרפיות, זה יכול ספרים על אסטרונומיה, על יוגה או על כל דבר שהוא או התחביב שלכם או מעניין אתכם במיוחד, או מוסיף ערך לתחום המקצועי והקריירה שלכם.

 

אנחנו מוציאים בשנה כל כך הרבה כסף על שיפור ההופעה החיצונית שלנו, אבל מעט מאוד משקיעים בשיפור מצבנו הפנימי. כנ"ל לגבי הזמן שלנו. בקלות נשקיע חצי שעה ביום על טיפוח חיצוני (ויש כאלו גם יותר מזה), שעתיים ביום כזומבי מול הטלוויזיה, אבל נמצא את כל הסיבות שבעולם למה אין לנו זמן להשקיע, אפילו כמה דקות ביום, בשיפור פנימי.

 

מכיוון שהמחשבות שלנו קובעות את החיים שלנו, עלינו להתרכז בדברים שישנו את המחשבות שלנו. והדבר הכי אפקטיבי לשינוי מחשבות זה קריאת הספרים הנכונים. מי אתה נקבע על ידי האנשים שאתה פוגש והספרים שאתה קורא.

ספרים שאתה קורא נשארים אתך לכל החיים.

ישנו משפט שאינני יודעת את מקורו: "אנשים נלהבים לשפר את הנסיבות של החיים שלהם, אך אינם נלהבים לשפר את עצמם. לכן הם נשארים תקועים".

 

רפי יעקובי (פסיכולוג) בספרו "שינוי ידידותי" (הוצאת אריה ניר) משתמש במושג "סרבן למידה" כדי לתאר אדם שמשתמש בכל כוחו, בדרך כלל שלא במודע, דווקא למניעת הלמידה והשינוי. כשהוא מזהה "סרבן למידה" הוא מסרב להשקיע בו ושולח אותו הביתה, שכן, כפי שהוא אומר, שלגבי סרבן למידה אין לנו שום אמצעי אכיפה להכריח אותו להשקיע בשינוי.

אני מאוד אוהבת את המושג "סרבן למידה" כי הוא כל כך מדויק. לצערי, אני נתקלת די הרבה בסרבני למידה, באנשים שלא מוכנים להשקיע בהתפתחות אישית. 

רוב האנשים, כאשר מזהים "סרבן למידה" באופן אינטואיטיבי, גם אם אינם יודעים להגדיר את זה כך, מוותרים על כל ניסיון להשקיע בו אנרגיה נוספת. יוצאים מן הכלל הם אנשים וכחנים, המחזיקים בפרדיגמה "אני חייב להיות תמיד צודק", שאוהבים כנראה להתווכח דווקא עם סרבני למידה. (כי מי עוד יהיה מוכן להתווכח בלי סוף?).

הבעיה היא שקל יותר לזהות סרבנות למידה אצל אחרים מאשר לראות את עצמך כ"סרבן למידה".

המאמר הזה שאני כותבת אינו מיועד לעזור לך לזהות סרבני למידה אחרים, אלא מיועד כדי להפנות אצבע כלפי עצמך ולבחון את עצמך!

 

אנו חיים בעידן המידע והתוכן. עולם התוכן הוא אינסופי ומתחדש ואין שום סיכוי של הצלחה לאנשים שהם "סרבני למידה". בסופו של דבר השינוי הוא בלתי נמנע ומי שלא הולך קדימה ולא משקיע בעצמו ומפתח את עצמו, יילך אחורה. וזה קורה מהר. אל תהיו שאננים. אנשים שהם סרבני למידה לא יוכלו להסתגל לעולם משתנה תדיר ומהר כמו שלנו. הם עד מהרה יהפכו להיות לנטל בכל מקום עבודה, במשפחה, ובכל מקום.

 

בשינוי חייבים להשקיע. שינוי חייבים להפיק. שינוי דורש למידה של דברים חדשים וכל אלו דורשים מספר מיומנויות, שאחת מהן היא יכולת ריכוז. כוח העבודה של העולם המערבי עובר להיות מושתת בעיקר על "עובדי יידע" (knowledge worker עובד שעיקר תפקידו הוא לנתח ולעבד מידע), שחייבים להיות מצוידים ביכולות ריכוז, קריאה מהירה ועיבוד תכנים.

 

רבים בינינו סוחבים "טראומת בית ספר" כזו או אחרת שמונעת מהם, בגלל התנגדות רגשית, לפתוח ספר ולקרוא. כל משימת קריאה נחשבת "עונש" ובמיוחד לאור העובדה שמי שלא נגע שנים בספר ולא שימן את גלגלי החשיבה, הריכוז והזיכרון גם מנציח את המצב הזה, שכל חובת קריאה הופכת להיות סבל וגורמת להרגשה של תסכול.

וזה תסמונת הביצה והתרנגולת – חייבים להתחיל לקרוא כדי לאמן את גלגלי המוח בריכוז. וכמו בספורט – מתחילים במעט ומגבירים את הקצב. אין דרך אחרת. רק דרך האימון. אגב, לכושר הריכוז השפעה מכריעה על ביצועים, מיומנויות, יעילות, מיקוד, תקשורת עם הזולת, הקשבה, ובעצם כל דבר שאנו עושים.

 

בנה לך הרגל לקרוא כל יום 15 דקות מספרים בתחום ההתפתחות האישית/מקצועית. אם תקרא כל יום 15 דקות תגיע ל- 12 ספרים בשנה, 60 ספרים ב- 5 שנים. (כמה ספרים קראת ב-5 השנים האחרונות?).

5 שנים, 60 ספרים מינימום – לא תהייה אותו בנאדם.

 

מיליוני אנשים הושפעו מספרו של רוברט קיוסאקי "אבא עשיר אבא עני", מיליוני אנשים הושפעו מספרו של ריצ'ארד באך "יונתן לוינגסטון השחף", מיליוני אנשים הושפעו  על ידי רובין שארמה "הנזיר שמכר את הפרארי שלו", ג'וזף מרפי "כוחו של התת-מודע". מליוני אנשים הושפעו מדייל קארנגי, נפוליאון היל, לואיז הי ואף לואיס קרול "עליזה בארץ הפלאות".

 

אם אתה אוהב מדע בדיוני – קרא מדע בדיוני! זה יפתח לא רק כושר הריכוז שלך אלא אף את הדמיון שלך.

 

תתחיל במקום שאתה נמצא. אם ספרי התפתחות אישית "כבדים" מדי בשבילך, ספרים "מקצועיים" משעממים אותך, תתחיל לקרוא כל דבר שמעניין אותך. רק בשביל להתחיל לפתח את מיומנות הקריאה, הריכוז וההבנה כדי שתוכל לשפר את תפקוד המוח שלך מצד אחד, ואף להעשיר את השפה, מצד שני.

קריאה מאוד מעשירה את השפה ואת כושר הביטוי. מחקרים בארה"ב הראו שיש מתאם בין כושר ביטוי ושפה עשירה לבין מידת ההצלחה של אנשים, ושאנשים מצליחים הם אנשים בעלי כושר ביטוי גבוה ושפה עשירה יותר, מאשר אנשים בדרגות הנמוכות יותר. אנשים רבים בעלי כושר ביטוי מעולה הצליחו להגיע למשרות בכירות ולתפקידים נחשקים גם ללא תעודות על השכלה פורמאלית. 

 

כל מה שאתה רואה באופק שלך הוא כאין וכאפס לעומת מה שתראה באופק לאחר שתקרא 60 ספרים.

 

"השכלה פורמלית תאפשר לך להתפרנס.

לימוד עצמי יעשה לך הון." 

גים רוהן

 

ובכן, אחרי כל זה, אם לא שכנעתי אותך למצוא לעצמך ספר קריאה, ולהתחיל עוד היום, אני מרימה ידיים…

 

 

מלאו את הפרטים בטופס ואצור אתכם קשר בהקדם. ייתכן וכבר בשיחה תקבלו טיפ שיכול לעזור לכם.