הספר: מראת הסודות – לצאת לחופשי משלטון הלא מודע

פרטים נוספים

פילים כבני אדם

פילים דומים במידת מה לבני אדם. אורך החיים שלהם עד 80 שנה, הם חיים במבנה של משפחות (משפחה בנויה רק מנקבות המשפחה + צאצאים. הזכרים מגורשים בגיל 12-14), יש להם מעט צאצאים (כל הריון נמשך 22 חודשים, ובממוצע נקבה ממליטה כל 5 שנים צאצא אחד), הם מגוננים על הצאצאים שלהם שנים רבות, הם אינטליגנטים (יש להם שפה של צלילים שבה הם מתקשרים זה עם זה ויש להם זיכרון מעולה. פילה יודעת לחזור לבור מים שעבר העדר לפני שנים רבות), הם מתאבלים על מתיהם, והם ניתנים לאילוף בקלות (הצעירים לומדים באמצעות חיקוי המבוגרים את "חוקי החברה"). אם  מצרפים פיל "פרא" לחברת פילים מאולפים, הוא ילמד מהם את החוקים ויהפוך להיות מאולף כמוהם מבלי צורך לאלף אותו באופן מיוחד.

למאלף פילים קוראים מאהוט והוא מלווה את הפיל לאורך שנים רבות.

 

אחת התופעות המעניינות ביחסים בין הפיל לבין המאהוט היא העובדה שהמאהוט קושר את הפיל ברגלו עם חבל אל יתד התקועה באדמה. והפיל, ששוקל טונות, ויכול בלי כל מאמץ להשתחרר, נשאר קשור ולא עולה בדעתו לזוז משם. מדוע?

כאשר הפיל נולד הוא שוקל כ- 90 ק"ג. כבר בימיו הראשונים קושר אותו המאהוט בחבל אל יתד. הפיל הצעיר מנסה להשתחרר אך ללא הצלחה. לאחר מספר ניסיונות הוא לומד שכאשר הוא קשור אינו יכול לזוז והוא למעשה מפסיק לנסות.

כך, למרות שהוא גדל למימדי ענק וכוחו רב כל כך, הוא לעולם לא ינסה להשתחרר כאשר הוא קשור (אלא אם כן הוא חש סכנה).

 

בני אדם דומים לפיל קשור. כילדים אנו לומדים כל מיני "חוקים" של אסור ומותר, אנו רוכשים דעות קדומות על עצמנו ועל היכולות שלנו, אנו בונים מפה של מציאות לפיה אנו תופסים את העולם. וכל זה ממשיך ללוות אותנו, מתוך העיניים של הילד שהיינו, מבלי להבין שהיתד שאנו קשורים אליה היא חסרת כל משמעות ביכולת שלה לעצור אותנו כאנשים בוגרים.

אני לא יודעת אם לפילים יש מודעות, אבל לבני אדם יש ויש. כל מה שצריך זה להיות מודע ליכולות האמיתיות שלנו, לעוצמה הפנימית שלנו, לכישרונות וחזקות שלנו. לראות את היתדות שמחזיקות אותנו במקום, שקושרות אותנו, ולקרוא להן בשם. ואז, אחרי שקוראים להן בשם, ניתן לראות עד כמה הן שבריריות וחלשות.

 

מהן היתדות שלך? מהם הכבלים שלך?

תן להם שם. קח נייר ועפרון ורשום אותן.

בדוק, האם באמת הן יכולות לקשור אותך? מהו הכוח שלהן?

עשה רשימה של היתדות שלך בחיים האישיים ובחיים החברתיים, בבית ובעבודה.

בזוגיות, בהורות, בקריירה ובכל עשייה שהיא… מהו החבל הבלתי נראה הזה שקושר אותך?

 

איך עושים את הרשימה הזאת?

שאל את עצמך את השאלה: מה אני רוצה לעשות ונמנע מלעשות?

 

לכל דבר כזה שאתה נמנע מלשעות יש סיבות. והסיבות הן "כבלים".

למשל: "אני רוצה להחליף עבודה". "אני לא עושה דבר כדי להחליף עבודה כי… (פירוט הסיבות)". מהם "הכבלים" או "יתדות הפיל" שהסיבות הללו מייצגות?

 "אני רוצה לנסוע לחופשה לבד, ללא בת-זוגי". אני לא נוסע לבד לחופשה כי… (לא רוצה לפגוע בה, זה יגרום למריבה, גם היא תרצה לנסוע לבד בעתיד, היא תחשוד ש…). מה כובל אותי? עד כמה זה אמיתי? אם זה אכן אמיתי, עד כמה יש לזה באמת תוקף? האם הסיבות הללו אינן "יתדות הפיל" שלי? האם אין אלו סיבות ש"אולפתי" לחשוב אותן…

 

העניין בקשירה הזאת אל "יתדות הפיל" הוא, שעד שלא מנסים להשתחרר לא יודעים עד כמה זה קל…

 

האם אתה פיל מאולף או בנאדם מודע ליכולת שלו?

 

מלאו את הפרטים בטופס ואצור אתכם קשר בהקדם. ייתכן וכבר בשיחה תקבלו טיפ שיכול לעזור לכם.