הספר: מראת הסודות – לצאת לחופשי משלטון הלא מודע

פרטים נוספים

סלט מילים – Word Salad

מה הכוונה כשאומרים "סלט מילים"?

מדוע נרקיסיסטים משתמשים ב"סלט מילים" כאשר הם מתקשרים עם אחרים?

במקורו, המושג "סלט מילים" היה כדי לתאר אנשים שאובחנו כבעלי הפרעה פסיכוטית וניסו לבטא את עצמם. מדובר על דפוס דיבור לא-מאורגן שקשה להבינו מאחר והמשפטים לא בנויים בצורה תחבירית נכונה או אפילו הגיונית.

לאחרונה המושג "סלט מילים" הפך להיות תיאור של "לזרוק בערבוב מילים וביטויים" בדומה למרכיבים של סלט ירקות שאין להם סדר והגיון. הם יכולים להיות סותרים זה את זה, ו/או לא מדויקים, ו/או לא מובנים בגלל שאין אמירה קוהרנטית אחת. זה הפך להיות מושג שמתקשר עם נרקיסיסטים ופוליטיקאים. כיצד הם אומרים דברים כדי לבלבל, מדברים מסביב לנושא מבלי שבאמת יענו על שום שאלה, יכולים לכוון את השיחה לכיוון שהם רוצים שהיא תלך, או להסיח את המיקוד מהדבר עצמו שעליו מדברים. המטרה של "סלט מילים" זה להשתמש בשיחה ובדברים שאדם אומר נגד עצמו ולהשתיק אותו. עלינו לזכור, שכמעט כל דבר שאנשים נרקיסיסטים עושים זה מניפולציה או קשור למניפולציה.

מתי ואיך נרקיסיסטים משתמשים בסלט מילים?

כאשר מעמתים את הנרקיסיסט עם משהו שעשה/אמר/שקשור אליו, שאינו רוצה לדבר עליו, או כאשר הוא נתפס עושה משהו.

הנרקיסיסט משתמש בעמימות שפתית, כלומר יכול לדבר הרבה אבל לא באמת אומר משהו, אבל זה נשמע כאילו הוא כן אומר משהו. זה יוצר מצב שאין "נקודה", אף אחד לא באמת יודע מה הנרקיסיסט רצה לומר, מה המשמעות של הדברים, וזה יוצר מצב שאנשים מתקשים לאתגר את הנרקיסיסט לגבי נושא מסוים או נקודה מסוימת.

דרך נוספת לדבר בעמימות, זה לומר משהו שהמשמעות שלו יכולה להיות כל מיני דברים שונים.

דרך נוספת זה להיתפס בכל מיני מילים שהאדם השני אמר ולעוות את המשמעות שלהם רק כדי לבלבל את האחר, עד כדי נקודה שגורמים לו להטיל עוד יותר ספק ולהיות עוד יותר מבולבל ממה שהיה בהתחלה.

המטרה של סלט מילים היא:

לברוח מאחריות:
להסיח ולהעביר את הפוקוס מהנרקיסיסט והתנהגותו, לא לקחת אחריות על מעשיו ולשלוט בשיחה.

לבלבל:
לבלבל את העומד מולו כדי שהנרקיסיסט יוכל לנצח בוויכוח (מה שהוא תופס כלנצח).

התוצאה:

שום דבר באמת לא נפתר, אלא אם זה בתנאים של הנרקיסיסט ומנקודת מבט של הנרטיב שלו.

האם סלט מילים זה טקטיקה מכוונת?

לפעמים כן ולפעמים לא. לפעמים זוהי פעולה תגובתית שמגיעה בצורה של לשפוך כמה שיותר מילים, שאינן מחוברות זו לזו ואין בהן שום היגיון. זה לא מתוכנן, זה אמצעי הגנה אינסטינקטיבי. אבל בפעמים אחרות זה יכול להיות בכוונה, עד לרמה אפילו שהנרקיסיסט התכונן ועשה על זה חזרות. כאשר זה מכוון, המטרה לעורר תגובה מסוימת של האדם השני: לתסכל, להשפיל, לעצבן, או להשאיר אותו בתחושה של תבוסה ודכדוך. או לגרום לאדם שמתמודד מולו להטיל ספק במציאות של עצמו, או ללמד אותו.ה לקח לא להטיל ספק בנרטיב של הנרקיסיסט.

כך שסלט מילים יכול להיות טקטיקה מאוד מחושבת ואפקטיבית. הנרקיסיסטים מאוד תחרותיים ורוצים לנצח בכל מחיר, אפילו אם הטענות שלהם מאוד מגוחכות. סלט מילים יכול לגרום לאחרים להיות מאוד מבולבלים ולגרום להם לחוסר ביטחון ובכך הנרקיסיסט משמר את כוחו ויוצא עם ידו על העליונה בשיחות.

סוגים של סלט מילים:
טיעונים לא הגיוניים ועד כדי מגוחכים:

זה מראה עד כמה רחוק הנרקיסיסט מוכן ללכת כדי לבטל מישהו ולהשתיק אותו. גם אם יש לך עדויות להוכחת הטענה שלך, הנרקיסיסט יכול לדחות את זה בהסברים שמערבים Magical thinking, או התפרצות רגשית. הוא יכול לטעון שמישהו התחבר לאימייל שלו ושלח לך אימייל מבלי שהוא ידע על זה והוא בכלל לא נכנס למחשב/לטלפון/לווטסאפ כל היום ולא יודע איך נשלחו מהטלפון שלו הודעות, והוא יגדיל וינסה לתת הסבר טכנולוגי איך דבר כזה יכול לקרות, וכמובן שזה הסבר כל כך מופרך ודמיוני ופנטזיונרי, אבל הוא ילך עם זה עד הסוף.

התנשאות ופטרוניות:

נרקיסיסטים נוטים להאמין שהם האדם הכי אינטליגנטי בחדר. אז הנרקיסיסט לעולם לא טועה. הוא נוטה לדבר בהתנשאות כלפי אחרים, להשתמש במילים אינטליגנטיות (לפי דעתו), להשתמש בשפה יפה, או טכנית, או פסיכולוגית, ביטויים שהוא שמע מאחרים וסיכוי גדול שאפילו לא יודע את מלא המשמעות שלהם, ואפילו לעיתים משתמש בהם ללא הקשר או מחוץ להקשר.
המטרה של הנרקיסיסט בכך, היא להגן על האני השברירי שלו על-ידי כך שיגרום לאחר להרגיש נחות, להיראות או להישמע טיפש ופחות אינטליגנטי (לפי דעתו של הנרקיסיסט).

אם מישהו ישאל אותו "על מה בדיוק אתה מדבר?" הוא יקבל צחוק וגיחוך, יגלגל את עינו לפני שהוא מתחיל לדבר, כאילו שהוא צריך להסביר משהו לילד קטן.

הסברים מעגליים:

טקטיקה זו מכוונת בדרך-כלל להתיש ולתסכל את השומע עד שייסוג מעמדתו ויסכים עם הנרקיסיסט. ועם כל ההסברים המעגליים האלה, שחוזרים על עצמם שוב ושוב ולפעמים בדיוק באותן מילים, שום דבר בסופו של דבר לא מוסבר. אותו דבר שוב ושוב מבלי לפרט ומבלי להסביר. יכול להיתפס לשיחה על משהו שולי, לא משמעותי שלקח מתוך נושא שדובר עליו, מילה שנתפס אליה והיא לא הנושא בכלל, השוואה בין דברים שלא ניתנים להשוואה (כמו השוואה בין תפוחים וענבים), משהו שטותי… ואחרי איזה זמן שהקורבן רואה שלא מגיעים לשום-מקום והוא או היא מותשים הם מוותרים. ואם הקורבן מגיב תוך כדי בניסיון להבין, לומר דעתו, להתווכח, הוא יכול לתפוס אותו באיזה מילה אחרת שאמר ולהשתמש במילים שלו נגדו. בסופו של דבר הקורבן יוותר ויסכים לכל דבר שהוא מואשם בו.

הסברים וטיעונים מעגליים מתעלמים מכל שאלה או מכל טיעון לגיטימי. הדבר היחיד שאי-פעם יכול להיפתר זה בתנאים של הנרקיסיסט, שהוא צודק וכל האחרים טועים. עם הזמן האנשים מסביבו של הנרקיסיסט לומדים לא לאתגר אותו, לא להטיל ספק במה שהוא אומר/עושה ואפילו לא מגינים על עצמם, מפני שזה לא הולך לשום מקום.

"הפרעות":

הכוונה כאן היא ממש להפריע למישהו אחר לדבר. להיכנס כל הזמן לדבריו, לדבר אל עצמך כאילו "מעל הראש של מישהו", "לגנוב" לו את השיחה, לתפוס אותו במילה ולעשות מזה סלט בלי קשר למה שנאמר, לנסות לתקן טעויות שהוא אומר, לבקר אותו, להסיט את נושא השיחה למקום שלנרקיסיסט יהיה יותר נוח וירגיש יותר בשליטה. המטרה היא להשתיק את האחר. זה בדרך-כלל קורה כאשר הנרקיסיסט מרגיש מאויים, או אולי בגלל הבטחון העצמי של האדם השני, או בגלל הפופולריות של השני או האינטליגנציה שלו. ולכן, כדי לזכות באיזשהו סוג של שליטה הוא "מפריע" לו. אם אינו יכול להשתיק אותו, אז לפחות הוא יכול להקשות על אחרים לשמוע מה שיש לאדם הזה לומר.

לענות סביב השאלה במקום לענות על השאלה עצמה:

כאשר השאלה לא נוחה לנרקיסיסט אי אפשר יהיה לקבל ממנו תשובה ישירה או תשובה של כן או לא. לדוגמא אם אדם הלווה כסף לנרקיסיסט ועבר זמן והנרקיסיסט עדיין לא החזיר את הכסף, והלווה רואה שנרקיסיסט חי חיים טובים ומבזבז כספים אבל עדיין לא החזיר את ההלוואה, הוא יכול לבוא ולשאול את הנרקיסיסט: "האם תוכל להחזיר לי את הכסף שהלוויתי לך בקרוב?" התשובה שהלווה עשוי לקבל היא משהו כמו: "אתה יודע, הרבה חברויות נגרמו בגלל כסף, בגלל צרות עין וקנאה וקמצנות בנושא הכסף. האם אתה זוכר שפעם (לפני 10 שנים!!) הזמנתי אותך לארוחה. אני מעולם לא רדפתי אחריך שתחזיר את הכסף. אבל אני מניח שלא אכפת לך מה מצבי ושאני אצטרך למכור את החולצה שאני לובש רק כדי לתת לך את הכסף חזרה…"

שיחות כאלה מאוד מתישות ומתסכלות, מה גם שברור שאין בכוונתו של הנרקיסיסט להחזיר את הכסף, ואולי אף פעם לא יחזיר. במוקדם או במאוחר הלווה יפסיק לבקש את הכסף שלו בחזרה.

יש גם מקרים שלנרקיסיסט אין תשובה לשאלה ואז הוא יגיד כל דבר שצריך, לא חשוב מה ולא חשוב כיצד זה נשמע כי הוא לא יכול לסבול שאין לו תשובה או שאין לו דעה.

סלט מילים בהודאות טקסט

מדובר על הודעות טקס בכל הפלטפורמות ו/או במדיה החברתית. הודעות אלו יכולות להיות ארוכות כאורך הגלות, עד כדי דפים שלמים. קטע ועוד קטע מלא בפרטים ותוכן שאין לו ערך אמיתי. והעניין הוא שהנרקיסיסט באמת חושב שמישהו אחר בצד השני באמת צריך לקרוא את זה ולפענח את זה.

ויש פה גם אג'נדה שהיא יותר פאסיב-אגרסיב. זה יכול להיות אימייל או ווטצאפ של 10-15 פסקאות שטוען ומסביר באריכות ובסופו של דבר כל מה שהוא רוצה לומר זה "תעשי את הדברים בדרך שאני אומר לך".

לסיום, אסור להתווכח עם נרקיסיסט, זוהי דרך ללא-מוצא. האתגר הוא לזהות כאשר הנרקיסיסט מדבר "בסלט מילים" בזמן אמת ולא להיסחף לזה מלכתחילה.

ובכל זאת כמה הצעות (כותבת בלשון נקבה אך מכוון לשני המינים):

  • אל תחזרי על דברים שכבר דיברתם עליהם.
  • אם כבר ענית על שאלה, אל תסבירי שוב ואל תגיבי שוב.
  • אל תנסי להיות זאת שאומרת את המילה האחרונה.
  • אל תצפי לקבל הכרה ברגשות שלך.
  • אל תנסי לשכנע אותו לשנות את עמדתו, דעתו, רגשותיו ו/או נקודת מבטו.
  • אל תנסי לגרום לו להרגיש אשם.
  • התמקדי רק במה שאת מרגישה ומה שאת צריכה מבלי להפנות אצבע מאשימה.
  • כדי לסיים את השיחה אל תצפי להסכמה או הסכם.
  • סיימי את השיחה בצורה מכובדת באמירה כמו: "אני צריכה ללכת לעשות…" או "בוא נדבר על זה מחר".

ב-ה-צ-ל-ח-ה

מקור:

Darren Magee, Word Salad and Linguistic Ambiguity

מלאו את הפרטים בטופס ואצור אתכם קשר בהקדם. ייתכן וכבר בשיחה תקבלו טיפ שיכול לעזור לכם.