הספר: מראת הסודות – לצאת לחופשי משלטון הלא מודע

פרטים נוספים

סיבות רווחות לאי-הצלחה

כמי שעוסקת וכותבת בנושאים של התפתחות אישית ופילוסופיית ההצלחה, אני בוחרת לרוב לעסוק בצד החיובי של המשוואה, כלומר איך צריך לחשוב ומה צריך לעשות כדי לגדול ולהצליח. אני מנסה לתת לכם, וגם לי, רוח גבית, תומכת, לעודד מוטיבציה לעורר חשיבה חיובית ולהביא יידע של אנשים שניסו והצליחו.

לפעמים חשוב גם לומר את הדברים גם מן הכיוון שלילי. כי כשמדובר בבני אדם, ישנם רבים עדיין שקולטים את הדברים יותר טוב כאשר הם מנוסחים בצורה שלילית. זה עניין של דפוסי והרגלי מחשבה.

למה אני מתכוונת?

אם למשל, אני אומרת שאחד הגורמים המרכזיים והחשובים להצלחה הוא מטרה מוגדרת היטב, אני למעשה מתמקדת בחיובי ו"דוחפת" אתכם להיות אקטיביים ולהגדיר מטרות. לרוב אתם אומרים לעצמכם תוך כדי קריאה: "כן, נכון. אני צריך להגדיר מטרות." ובזה זה נגמר. אתם מסיימים לקרוא, שומרים את המאמר באיזו תיקייה במחשב, ועוברים הלאה, ממשיכים את החיים מבלי לעשות שום פעולה בכיוון של הגדרת מטרות, ואומרים לעצמכם: "באחד הימים… כשיהיה לי זמן…" (כן, כן, אני יודעת. לא כולם ככה, אבל הרוב. תודו.)

אם אני אומרת שאחד הגורמים המרכזיים לכישלון או לאי-הצלחה הוא חוסר במטרה מוגדרת, או חוסר במטרה עיקרית לחתור אליה – זהו מיקוד בשלילי, בחסר.

למרות שמשני הכיוונים אנו למעשה אומרים את אותו הדבר, כלומר התוכן זהה, ישנם אנשים שדווקא האמירה מהצד החסר תביא אותם להבנה/תובנה/מודעות של מה "חסר" להם כדי להצליח ותדחוף אותם לעשייה אקטיבית. אנשים מהסוג הזה, שהשלילי נוגע בהם יותר מאשר החיובי, יגידו "אוי נכון, אין לי בכלל מטרה מוגדרת! אני חייב להגדיר מטרה כדי להגיע לאנשהו!" לפחות לגבי אחדים מכם, דווקא ה"אין" ידחוף לפעולה ועשייה והשלמה של החסר. ויהיו גם כאלה, שגם מן הכיוון השלילי של המודעות, יפעלו באותה דרך של "באחד הימים… כשיהיה לי זמן…".

ובכן, היות ויש לי עניין בחינוך ובמודעות, לא איכפת לי מאיזה כיוון אתם חושבים, שלילי או חיובי, העיקר שבסוף תגיעו אל התובנות האישיות שלכם. על כן, למרות שבאופן אישי אני אוהבת לכתוב לכם את הדברים מן הכיוון החיובי, היום אני אחרוג ממנהגי ואכתוב לכם רשימת סיבות רווחות לאי-הצלחה. כלומר, מה אתם לא עושים, במה אתם תקועים ומה חסר לכם שגורם לכם לא להצליח. ואם חלק מן הדברים "ייגעו" בכם, דייני.

את הרשימה לקחתי מספרו של נפוליאון היל "חשוב והתעשר" (הוצאת אור עם).

לפני שאני כותבת לכם את הרשימה, אני מפצירה בכם שוב לקנות את הספר הזה, שיהיה בבית. הוא חשוב לא רק בשבילכם אלא גם בשביל בני המשפחה האחרים שלכם, ובמיוחד המתבגרים.

והנה הרשימה: הסיבות הרווחות ביותר לכישלון:

  • בסיס משפחתי או חברתי לא חיובי. (חינוך רע או רקע תורשתי שלילי). ובכן ידידי, זהו גורם כל כך דומיננטי ולרוע המזל גם לא בשליטתנו וההשפעה שלו עלינו יכולה להרוס את החיים. לכן כל כך חשוב להיות מודע ולחנך את עצמך מחדש. מכל הסיבות לכישלון, זוהי הסיבה היחידה שאינה ניתנת לתיקון בקלות.
  • העדר מטרה ברורה בחיים. חוסר במטרה עיקרית שאתה רוצה לחתור אליה. (האם יש לך מטרה מוגדרת? מהי? האם כתבת אותה? האם אתה עוצר לחשוב מידי פעם מה אתה רוצה להיות כשתהייה גדול? האם יש לך תכנית למה שאתה רוצה להשיג בשנתיים הקרובות?)
  • חוסר שאפתנות לעלות על מעבר לבינוניות.(אוי, כמה שזה שכיח! "אני לא צריך יותר מזה". "העיקר הבריאות והפרנסה, טפו טפו, לא צריך יותר… בשביל מה להתאמץ? טוב לי ככה…") אין תקווה למי שאינו מעוניין להתקדם בחיים, ולמי שאינו מוכן לשלם את המחיר.
  • השכלה לא מספקת. זוהי מגרעת שאפשר לגבור עליה בקלות יחסית. אין די בתואר אקדמי בכדי להיות משכיל. ההשכלה מורכבת לא כל כך מידע, כי אם מידע מיושם ביעילות ובהתמדה. האנשים המשכילים ביותר אינם בהרכח בעלי תארים…(איזה ספר קראת לאחרונה? מתי? האם יש לך רשימת ספרים מעוררי השראה שאתה רוצה לקרוא? האם יש לך רשימת קריאה של חומר מקצועי שבו אתה רוצה להשתלם ולהתקדם? האם אתה לומד משהו בימים אלה?)
  • העדר משמעת עצמית. (המתבטא כללית בכל מיני הגזמות. בטרם תוכל לשלוט בתנאים ובנסיבות, עליך לשלוט בעצמך.) שליטה עצמית היא המשימה הקשה ביותר שתתמודד עמה אי-פעם.
  • בריאות רעה.(בדרך כלל מסיבות שניתן למנען. האם אתה מזניח את הגוף? פעילות גופנית? בדיקות תקופתיות? הרבה ג'נק פוד?).
  • הרגלים רעים של גוף ומחשבה. (בטטת כורסא, עצלות, דחיינות, לעזוב דברים באמצע, להשתעמם מכל דבר…).
  • חוסר התמדה. רובנו מתחילים טוב אך איננו מסיימים היטב כל דבר שאנו מתחילים. או שמתחילים ומוותרים ונכנעים נוכח הסימן הראשון של תבוסה. (הכישלון אינו מסוגל להתמודד עם התמדה!).
  • חוסר אומץ לקחת אחריות על כישלונות.
  • אישיות שלילית: טיפוס מקטר, קורבן, פסימי, קנאי, שומר טינה, רודף כבוד וכו'. אין תקווה להצלחה למי שדוחה את הבריות באישיות שלילית.
  • תשוקה לקבל, להשיג משהו, מבלי לתת תמורה.
  • חוסר יכולת להחליט החלטות. חוסר החלטה והססנות מובילות לכישלון. אנשים מצליחים מגיעים לכלל החלטה מיד, ומשנים את החלטותיהם לאט לאט – אם בכלל. אנשים שנוחלים כשלונות מגיעים לכלל החלטה לאט לאט – אם בכלל – ומשנים את החלטותיהם לעיתים קרוובת ובמהירות.
  • כניעה לאחד או יותר פחדים: פחד מעוני, פחד מביקורת, פחד מחולי, פחד מאובדן אהבה, פחד מזקנה, פחד מוות.
  • בחירה גרועה של בן-זוג לנישואים.(מערכת יחסים זוגית נותנת עוגן יציב, תמיכה, כוח, שקט נפשי וסיפוק המאפשרים לצמוח ולגדול. מערכת יחסים הרסנית שואבת אנרגיה מצד אחד ומכניסה אנרגיות שליליות מצד שני וחוסמת צמיחה וגדילה והצלחה).
  • זהירות יתר ההורסת יוזמה ובטחון עצמי. (מי שאינו מסתכן, בדרך כלל נאלץ להסתפק במה שנותר לאחר שאחרים בוחרים את בחירתם. זהירות מופרזת גרועה בדיוק כמו חוסר-זהירות.)
  • בחירה גרועה של שותפים לעסק.
  • אמונה טפלה ודעה קדומה. (אמונה טפלה היא צורה של פחד והיא גם סימן לבערות. אנשים מצליחים שומרים על "ראש פתוח" ואינם פוחדים משום דבר).
  • בחירה גרועה במקצוע עיסוק.(האם אתה אוהבת את המקצוע/העיסוק שלך? האם זה מה שחלמת לעשות בחייך? מה אתה עושה בשביל שתוכל לעסוק ולהתפרנס מדברים שאתה אוהב? האם אתה בכלל יודע מה אתה אוהב לעשות?)
  • פיזור אנרגיות. חוסר הבנה של חוק הריכוז.
  • (ריכוז הוא בסיס לכל עשייה שתוביל להצלחה. "תפסת מרובה – לא תפסת".מי שידו בכל – לא מצטיין בשום דבר!)
  • חוסר חסכנות (בזבזנות).(זוכר את חוק ההצטברות? האם אתה מוציא יותר ממה שאתה מרוויח? האם אתה לוקח כל הזמן הלוואות לכסות "חובות"? האם אתה חוסך 10-5% מההכנסה שלך?)
  • חוסר התלהבות.(האם יש לך תשוקה למשהו? האם אתה מתלהב לדקה ומייד כבה? האם יש לך מספיק התלהבות בשביל להתמיד ולסחוף אחרים?)
  • אי סובלנות. אדם צר-מוחין רק לעיתים רחוקות יכול להתקדם בחיים. חוסר סובלנות פירושו שאדם חדל לרכוש יידע!(חוסר סובלנות קשורה לחינוך גרוע והרגלים רעים… האם יש לך פתיל קצר? האם יש לך יכולת להבין את נקודת המבט של האחר? האם אתה אגוצנטרי, סוציומט, עושה מניפולציות, חסר חמלה? האם אתה תמיד צודק?)
  • חוסר מתינות באכילה, שתייה ופעילות מינית.(התמכרות / הפקרות).
  • אי יכולת לשתף פעולה עם אחרים ברוח של הרמוניה.
  • עוצמה שלא נרכשה במאמץ עצמי.(כמו בנים ובנות של עשירים, ואחרים שיורשים כסף שלא הם הרוויחו אותו, כוח בידיהם של אנשים שלא רכשו אותו בהדרגה – גורם במקרים רבים לאובדן ההצלחה. עושר מהיר מסוכן יותר מדלות).
  • חוסר יושר. (אין תקווה לאדם הבוחר בדרך של חוסר הגינות.)
  • אנוכיות ושחצנות. (תכונות הרסניות להצלחה. הן כמו נורות אדומות שמזהירות אחרים להתרחק ממך.)
  • ניחוש במקום חשיבה. (רוב בני האדם אדישים או עצלים מכדי ללקט את העובדות הדרושות לחשיבה מדויקת. הם מעדיפים לפעול על פי "חוות דעת" שנוצרת על ידי ניחוש או הסקת מסקנות חפוזה.)
  • חוסר הון. חוסר הון הוא סיבה לכישלון של אנשים שנכנסים לעולם העסקים לראשונה, בלי עתודה מספקת של הון, שתאפשר להם לספוג את טעויותיהם הראשונות ולאפשר להם לנשום עד שיבססו מוניטין. (שימו לב שחוסר הון הוא במקום האחרון).

כפי שניתן לראות, ישנם דברים ברשימה הזאת שהם די דומים או מכילים זה את זה, אך הכוונה היא להעיר מודעות ועל כן חשוב שהדברים יופיעו. כמו כן, אפשר בודאי להוסיף עוד ועוד.

חשוב לי לציין שלכל אחד מאיתנו, גם לאנשים מאוד מצליחים, יש לעיתים דבר אחד או שניים מן הרשימה הזאת ובכל זאת לא כולנו כישלון. העניין הוא כמו תמיד של מידתיות. (נו, מה אתם אומרים על המילה הפופולארית הזאת?). ובעניין של מידה, לא רק חשוב כמה מן הסעיפים הללו מייצגים אותנו אלא אף המידה של "החסר" שלנו בכל סעיף וסעיף.

ועכשיו אחרי שלמעשה סיימתם לקרוא את המאמר, חזרו אל הרשימה שוב או הדפיסו אותה, וקחו דף ועיפרון וכתבו לעצמכם הערות והארות – עם איזה דברים אתם מזדהים? מה לדעתכם הם גורמים שעוצרים אתכם מהצלחה גדולה ומהצטיינות?

ואז, הפכו את החסר שזיהיתם בעצמכם למטרה ברורה של שינוי התפתחות אישית, עשו תכנית פעולה לעשייה אקטיבית, עשו משהו…

מלאו את הפרטים בטופס ואצור אתכם קשר בהקדם. ייתכן וכבר בשיחה תקבלו טיפ שיכול לעזור לכם.