הספר: מראת הסודות – לצאת לחופשי משלטון הלא מודע

פרטים נוספים

נרקיסיסטים ובגידות – החיים הכפולים של הנרקיסיסט

הערה: מטרת המאמר להוסיף ידע. אין המאמר תחליף לייעוץ או טיפול.
הכתוב בלשון זכר ונקבה יכול להיות גם ההיפך. אנא התאימו לפי המגדר שמתאים לכם.

אנשים בעלי מאפייני אישיות נרקיסיסטית, נוטים לבגוד בבנות/בני הזוג שלהם, ולפעמים הם מנהלים מספר מערכות רומנטיות בו-זמנית. כמובן שאי-אפשר לעשות הכללה גורפת, אבל כן ניתן לומר שיש להם "נטייה" לנהל מערכות יחסים כפולות, פיזיות, רגשיות, או שניהם יחד.

ולהלן ההסבר:
  1. לנרקיסיסט אין אפטיה רגשית, ועל כן אין להם את "ההבנה" כיצד מה שהם עושים פוגע באנשים אחרים. זה מאוד מקל עליהם לבגוד מבלי לחוות רגשי אשמה. הם עושים הפרדה מוחלטת, מידור, בין החיים הכפולים שלהם, והם יכולים לחיות בכמה עולמות בו-זמנית ולא רואים בזה בעיה. זה לא קשור אלייך.
  2. הם לא יודעים לאהוב. הם יכולים לומר שהם אוהבים ולחשוב שהם אוהבים את הקרובים להם, אבל זוהי איננה אהבה, זוהי תלות למילוי צרכים.
  3. מאחר שיש להם פנים רבות, לכל אחד ואחת מהשותפים הרומנטיים שלהם, הם מביאים אישיות אחרת לגמרי, וזה טבעי להם לגמרי כי במהותם הם אוהבים מסתוריות וסודות, והם אוהבים להסתיר חלקים גדולים מהחיים מהמעשים שלהם, הכספים שלהם והקשרים שלהם. ההסתרה נותנת להם תחושה של שליטה וגם הרגשה של עליונות "אני יודע משהו שאת.ה לא יודע.ת". הנרקיסיסט תמיד מסתיר משהו או מישהו. בגידה היא "הקצפת" של הסודות.
  4. הם שקרנים מומחים. הם משתמשים בשקרים כטקטיקה למניפולציות, כל חייהם, ולעיתים קרובות אפילו משקרים ללא סיבה נראית לעין. כשקרנים מומחים קל להם להסתיר מערכת יחסים כפולה. בשבילם זה משחק.
  5. אין להם גבולות של מצפון ומוסר. החוקים נועדו בשביל אחרים. הם מעל החוק ומעל נורמות חברתיות. המוסר שלהם הוא "מה שטוב לי ומתאים לי".  תחושת הזכאות של הנרקיסיסט מובילה אותו לחוש זכאי למה או למי שהוא רוצה. ביחד עם רגש של קנאה ותאוות בצע אין לו בכלל מעצורים. זה מאפשר להם לא להרגיש אשמה. הנרקיסיסט אף פעם אינו אשם, ואינו לקוח אחריות גם כאשר הוא מתנהג "רע". תמיד מישהו אחר אשם.
  6. רכושנות ותחושת זכאות גורמות לנרקיסיסט להרגיש שהוא רשאי לנהל רומנים עם נשים אחרות, אך זכות זו אינה ניתנת לבת-זוגו.
  7. יש להם צורך אובססיבי לקבל תיקוף חיצוני – הם צריכים "הזנה" לאגו כל הזמן ומארגנים לעצמם מקור הזנה נוסף של הערצה, תשומת-לב, עניין ומשחק. הוא אוהב לפלרטט ולסובב א.נשים סביב האצבע שלו. הוא נהנה מהמרדף. זה מספק לו אישור שהוא מושך וכולם רוצים אותו, שא.נשים אוהבים אותו או מתאהבים בו. וכמובן שיותר בני זוג פירושו יותר תשומת-לב, יותר אנשים לעשות עליהם מניפולציות ולשלוט.

כל המאפיינים הללו, הם בסיס מאוד נוח לניהול של חיים כפולים בכלל, כולל חיים כפולים במערכות יחסים רומנטיות. במיוחד הנרקיסיסט הסמוי. הוא מעמיד פנים של דמות ה"גיבור" הנאור, מתחשב, נחמד, אכפתי וכו' במרחב הציבורי, והוא דמות "הרשע" המתעלל במרחב הפרטי.

לכן, אנחנו לא אמורים ואמורות להיות מופתעים מכך שבן הזוג הנרקיסיסט שלנו לא-נאמן. לאחר ששלב "הפצצת אהבה" הסתיים, והנרקיסיסט כבר בטוח בקשר (כלומר נפלת למלכודת הדבש שלו), זה הזמן שהוא מתחיל לחפש הספקה חדשה, מקור הזנה נוסף. מקור הזנה רומנטי אחד, לעולם אינו מספיק לנרקיסיסט. אשתו תהייה הספקה ראשית והאישה האחרת תהייה אספקה משנית. והם מאוד טובים בלשכנע כל אחת ממקורות ההזנה הרומנטית שלהם שהיא האחת, שהיא מיוחדת, שלא אהב אף אחת כמו שאוהב אותה, שהיא מתאימה לו – נשמה תאומה, האחת שחיפשתי כל חיי. כך, למרות שהוא גורם לך להרגיש שאת בשבילו העולם כולו, למעשה יש לו מספר עולמות, ואת רק אחד מהם. כאשר הנרקיסיסט מבטיח לעצמו הספקה סודית, היא תישאר נסתרת לאורך חודשים או שנים ולפעמים עשורים, אם היא מוכנה להסכים לזה. ישנם מקרים שההספקה הסודית הופכת להיות הספקה ראשית והאישה החוקית הספקה משנית, או לעיתים הסודית הופכת להיות "מחליפה".

עם מספר בני זוג הנרקיסיסט יכול לקבל הזנה נרקיסיסטית גם חיובית וגם "שחורה" Dark fule.
הוא משחק בין שתיהן: באופן מכוון יוצר דרמה באחת, מתחיל ויכוח ומריבה כדי שיוכל לצאת מהבית או להעלם מהבית כדי שיוכל לבלות זמן עם האספקה המשנית שלו. את שתי מערכות היחסים שלו הוא מנהל במחזוריות של הפצצת אהבה-הפחתת ערך-השלכה.

הנרקיסיסט הוא במהותו תאב-בצע במובן הזה שלעולם אינו מסופק או מרוצה ממה שיש לו. זה נובע מה"ריק" שיש לו בפנים. תמיד בחיפוש אחר מילוי הריק הזה. הוא קנאי, והוא מרגיש באופן קבוע שהוא יכול לקבל משהו נוסף או להשיג יותר או יותר טוב. אצל הנרקיסיסט, החדש הופך מהר מאוד להיות ישן / משעמם. מצד אחד הוא עובד קשה מאוד כדי לעגן ולהבטיח את מערכת היחסים שבה הוא מעוניין. הוא עושה הכל כדי להרשים, משקיע זמן, אנרגיה ומשאבים, אבל ברגע שהצליח לבסס עם האדם הזה מערכת יחסים אקסקלוסיבית, זה כבר לא כזה כיף ומלהיב. הנרקיסיסט נעשה משועמם מבן הזוג, עובר לשלב של הפחתת-ערך, ועכשיו זקוק לאתגר חדש.

כאשר הנרקיסיסט בוגד זה מפני שהוא אנוכי. הוא לא בוגד מפני שבת-הזוג שלו "לא בסדר". אלא בגלל שהוא תאב לתשומת-לב וייקח כל הזדמנות לקבל הזנה. המאפיינים הנרקיסיסטים של ניצול, תחושת זכאות, חוסר בושה וכבוד לזולת, החיפוש המתמיד אחר מילוי הריק שיש לו בפנים, שהוא "לא רואה" אותך או א.נשים אחרים בכלל, הוא לא חושב על ההשלכות ומי יפגע, והכל מתרכז בו – זה מאפשר לו לבגוד בקלות, ולא רק בגידה רומנטית, גם בגידה כלכלית, מקצועית וכדו', הכל לפי הצורך. וגם, האישה האחרת, גם אותה הוא מנצל!

שלא תחשבו שלחיות חיים כפולים זה קל. לנרקיסיסט יש כל כך הרבה סודות ודברים שהוא מסתיר כך שהוא נמצא תמיד "בערנות" תמיד חי על הקצה, ואפילו יש לו נטייה להפוך להיות פרנואידי וחרד. זה לא פשוט להחזיק זהות אחרת בכל מקום, להסתיר את חוסר האמפטיה, ולהסתיר רומן או אפילו משפחה נוספת.

באופן בסיסי, אם את במערכת יחסים עם נרקיסיסט, אל תצפי לזה שאת תהיי היחידה. הם אינם נאמנים לאף אחד ואינם אוהבים אף אחד, הם אנוכיים, תאבי-בצע ואכפת להם רק מעצמם. זה לא אשמתך שהם בוגדים, מרמים וחיים חיים-כפולים.

את יכולה לאהוב אותו בכל ליבך, לתת את כל מה שיש לך. אבל זה לעולם לא יהיה מספיק בעבורו. וברגע שאת מגלה את האמת, את החיים הכפולים שהוא מנהל מאחורי גבך, שהוא בוגד בך – אז הוא יהפוך את הקערה על פיה וזה יהפוך להיות אשמתך. גם אם הוא מצהיר בפנייך "אני לעולם לא אעשה…" (למשל לבגוד), אינך יכולה לסמוך על זה. הנרקיסיסט אינו עומד בהבטחות שלו באופן שיטתי. נשים אומרות: "האקסית שלו בגדה בו והוא כל כך נפגע מזה. ואמר לי שהוא לעולם לא יבגוד ולא ישקר לי". אז אמר…

מבחינה מינית, הנרקיסיסט יכול לעשות סקס מסוכן ללא אמצעי הגנה מבלי לחשוב לרגע שהוא יכול לסכן גם את בריאותך. ואם במקרה הדביק אותך במחלת מין, הוא יאשים אותך שאת הדבקת אותו ושאת בוגדת.

בכלל, במהות, נרקיסיסט סמוי זה חיים-כפולים בהרבה מאוד מובנים. הוא מעמיד פנים להיות את מה שהוא צריך להיות כדי לקבל את מה שהוא רוצה. ומה הוא רוצה? אנשים שיטפלו בו, שיעריצו אותו ושיכול לשחק בהם וברגשות שלהם כי זה גורם לו הנאה.

כאשר שני העולמות שלהם מתנגשים והבגידה מתגלה, כשזה קורה, יש להם יכולת להיות מאוד אכזריים. הנרקיסיסט לא ייקח אחריות לעולם. הוא גם אינו מרגיש חרטה. אם זה פורנוגרפיה אז הוא "מכור" ואז אי אפשר לבוא אליו בטענות כי הוא חולה. אם זה רומן, אז זה באשמתך כי לא סיפקת לו מה שהוא צריך או שגם כאן יגיד שהוא חולה ואין לו שליטה על זה. כאשר הוא טוען שהוא בעצם חולה, הוא שם אותך בעמדה שלא רק שאינך יכולה לבוא אליו בטענות, אלא גם שאת צריכה עכשיו לתמוך בו, וככל שאת תומכת ככה הוא יכול להמשיך להיות "חולה" ולבגוד.

לסיום, מהם הסימנים לאי-נאמנות:

כאשר הנרקיסיסט מקבל סיפוק מיני ותשומת-לב מההספקה המשנית שלו הוא הופך להיות יותר מתעלל בבן הזוג. מאחר שכבר אינו צריך את אשתו לסיפוק מיני, למשל, הוא לא צריך להיות נחמד אליה ולהראות את הצד המקסים שלו ובמקום זאת תהייה הגברה של ביקורת, הנמכה, הכחדה. זה גורם לו להרגיש טוב יותר, והוא יכול אפילו להיות אכזרי מאוד בהתעללות המילולית שלו. אבל… תגובה אפשרית הפוכה, יכולה להיות דווקא סופר-נחמדות כדי שלא תחשדי. אלו הן שתי התנהגויות קיצוניות שצריכות לעורר אצלך אור אדום לעובדה שהוא מנסה להסתיר משהו או מישהו.

בנוסף,
משקר על מקום המצאו ועם מי.
נעלם לשעות רבות ללא הסבר. עמימות לגבי איפה היה ומה עשה.
צמוד לטלפון הנייד ולא נותן לך לגעת בו.
מבטל תוכניות בפתאומיות.
מפסיק לשתף, מתרחק ומסוגר בעצמו כאשר הוא בבית.
פלירטוט במדיה החברתית.
מתרחק ממך פיזית ולא מעוניין ביחסי אישות.
כשאת רוצה לדבר על הדברים האלה יעשה הסחה של השיחה באמצעות אחת מטקטיקות המניפולציה שלו.
כשאת חושדת בו בבגידה הוא מאשים אותך בבגידה.
או מגיב בזעם נרקיסיסטי כדי שתפסיקי את הדיבור הזה ושתפחדי להעלות את הנושא שוב.

לסיכום, חייבת לומר שבכל כלל יש גם יוצא מן הכלל. ותמיד עלינו לשאול ולחקור ולבחון את המקרה הפרטי שלנו. המאמר הזה הוא סוג של "מורה נבוכים", ידע, פתח לחשיבה על הנושא של "חיים כפולים" אצל נרקיסיסטים. מאחר שזה "שכיח", כדאי שנלמד על זה.

כדי ללמוד יותר על נרקיסיזם בזוגיות לחצי על הקישור.

מלאו את הפרטים בטופס ואצור אתכם קשר בהקדם. ייתכן וכבר בשיחה תקבלו טיפ שיכול לעזור לכם.