הספר: מראת הסודות – לצאת לחופשי משלטון הלא מודע

פרטים נוספים

להפחית סיכונים בדרך להצלחה

במאמר זה תלמד מספר כלים שיעזרו לך לקבל החלטות טובות יותר ולהפחית סיכונים הקשורים להצלחה.

זכור את חוק מרפי: Whatever can go wrong will go wrong – כל מה שיכול להשתבש, אכן ישתבש.

לחוק מרפי ישנם מספר חוקים משניים:

כל מה שיכול להשתבש, אכן ישתבש, בעיתוי הגרוע ביותר.

מכל הדברים שיכולים להשתבש, מה שישתבש זה הדברים היקרים ביותר, ובעיתוי הגרוע ביותר האפשרי.

כל דבר לוקח יותר זמן מהחישובים הכי מדויקים שלך.

כל דבר עולה יותר ממה שאתה יכול לצפות מראש.

אז מה עושים עם כל החוקים הללו?

כדי לקבל החלטות טובות ומושכלות להצלחה, וללמוד מניסיונם של אחרים, הנה מספר עצות:

"כל דבר לוקח יותר זמן מהחישובים הכי מדויקים שלך".

כאשר מתחילים פרויקט או מיזם עושים את כל החישובים האפשריים על מנת למצוא את "נקודת השוויון", כלומר נקודת הזמן שממנה מתחילים להרוויח. המציאות מלמדת שעל אף החישובים הטובים ביותר והמדויקים ביותר, במציאות אף פעם לא עומדים בזמן שנקבע. בדרך כלל, מניסיון של אנשי עסקים רבים, לוקח פי 3 זמן, מאשר תכננו, להתחיל להרוויח כסף.

לפיכך, עצה מס' 1 – לאחר שעשיתם הערכה של "נקודת השוויון" תכפילו את הערכה פי 3 כדי להגיע להערכה ריאלית.

"כל דבר עולה יותר מאשר את היכול לצפות מראש".

כדי להפחית למינימום את הסיכון, הוסף לכל מיזם את "אפקט כישלונות ואלתורים" כלומר כדי להגיע לעלויות הסבירות, הוסף לסה"כ ההוצאות שאתה יכול לזהות עוד 20%. כל דבר פחות מזה, אם זה בעסקים או בחיים הפרטיים, הוא אשליה עצמית שחושפת אותך להפתעות לא נעימות.

"מכל הדברים שיכולים להשתבש, מה שישתבש זה הדברים היקרים ביותר, ובעיתוי הגרוע ביותר האפשרי".

עשה רשימת "ציפיות למשבר".

התבונן לתוך העתיד, לאורך הדרך, ודמיין כל משבר אפשרי שיכול לצוץ כתוצאה משינוי נסיבות חיצוניות.

לאחר שזיהית את הדבר הכי גרוע שיכול להשתבש, עשה רשימה של הדברים שאתה יכול לעשות על מנת לנטרל את הגורמים השליליים.

תמיד תדאג לתכנית חלופית "plan B" למקרה שהדברים לא ילכו כמתוכנן, ואופציות לתכנית הזאת שלוקחת בחשבון גורמים שונים. אמץ "חשיבה משברית" כמתוארת לעיל ודאג לפעול שהמשברים לא יתרחשו.

אנשים שהשיגו רמה גבוהה של הצלחה, הם אנשים מאוד ריאליסטיים. הם אינם שמים מבטחם במזל והם מחשבים בזהירות כל סיכון אפשרי ואז חושבים מה הם יכולים לעשות כדי למנוע ממנו לקרות.

הדרכים הטובות ביותר לפתח את היכולת שלך לקחת סיכונים מושכלים היא:

קח סיטואציה מחייך בהווה ושאל את עצמך, מהו הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות? ואז תדאג שזה לא יקרה!

לגבי תכניותיך לעתיד, קודם כל, לפני הכל, לכתוב מטרות מדידות ותכנית פעולה. לעבוד לפי המטרות הכתובות ולעבור על הרשימה באופן קבוע.

לעשות את הדברים שאתה מפחד מהם צעד אחד בכל פעם – הערך את התקדמותך מידי יום ותראה מה אתה עושה נכון ומה אתה יכול לשפר ומהן האלטרנטיבות.

(סוף המאמר)

ובכן, אמנם בריאן טרייסי לא מגלה את אמריקה אבל הוא כן עושה סיכום נחמד שתמיד טוב להזכיר לעצמנו את הדברים שיעזרו לנו להגיע להצלחה. כמו בשטיפת מוח – לחזור שוב ושוב על אותם רעיונות בתקווה שבסוף זה יכנס להרד-דיסק וכבר יהיה ברירת מחדל בתוכנה המוחית שלנו.

בהמשך לדברים שהוא כותב, אני רוצה להוסיף משלי:

  • תמיד, בכל סיטואציה, עסקית או אישית, לאחר שאתה עושה הערכת מצב ויש לך איזושהי תמונה או אבחון, לפני שאתה מקבל החלטה, שאל עצמך את השאלה הבאה: האם אפשר לראות את הדברים אחרת?לדעתי זוהי שאלה של מיליון דולר. אל תשכחו אותה. תוציאו אותה  מההקשר של המאמר הזה ותכניסו אותה בכל מקום: האם אפשר לראות את הדברים אחרת? כאשר יש מריבה עם השכנים, כאשר רוצים להחליט החלטות אישיות, כאשר אנחנו בטוחים שאנחנו צודקים, כאשר קורה לנו משהו "רע" בחיים, וכמובן כאשר מדובר בפרויקטים ובמיזמים עסקיים. האם אפשר לראות את הדברים אחרת? תרוצו עם השאלה הזאת עד שתמצאו כמה תשובות, לא רק אחת. זה מרחיב את טווח הראיה וזה הרבה פעמים ימנע מכם ללכת "עם הראש בקיר".
  • עוד רעיון שקראתי פעם בדה-מרקר, דומה ל"חשיבה המשברית" של בריאן טרייסי: אחרי שעשיתם תכנית, והיא שלמה ומוכנה, כתובה וערוכה ואתם בשלב האופוריה, בטוחים שאתם בדרך להצלחה, ואף אחד מאנשי הצוות לא יכול לראות יותר "באגים" בתכנית, אוספים את כל הצוות שבנה את התכנית (או אם זה משפחה או גם אם עשית את התכנית לבד) ועושים תרגיל כזה:אומרים לצוות לדמיין שאנחנו נמצאים כבר אחרי ביצוע הפרויקט והוא נכשל. כותבים על הלוח את כל המרכיבים של הכישלון. כל אחד אומר כל מה שעולה בדעתו ל"למה הפרויקט שלנו נכשל". אחרי שהכל כתוב, עוברים סעיף אחר סעיף כדי לבדוק מה יש לעשות מראש, שבמידה והנסיבות יהיו כמו שתוארו, נוכל למנוע את הכישלון.

נ.ב. סיימתם לקרוא את המאמר ובעוד רגע אתם עוברים הלאה. מה הייתה שאלת מיליון הדולר? אני יודעת, כבר שכחתם! בשביל זה אני פה להזכיר. תצרבו את השאלה הזאת בדיסק: האם אפשר לראות את הדברים אחרת?

מלאו את הפרטים בטופס ואצור אתכם קשר בהקדם. ייתכן וכבר בשיחה תקבלו טיפ שיכול לעזור לכם.