הספר: מראת הסודות – לצאת לחופשי משלטון הלא מודע

פרטים נוספים

הכנת מצגת משכנעת – מאמר מס' 4

איך מכינים מצגת משכנעת?

 

כשאני מדברת על מצגת אינני מתכוונת בהכרח להרצאה עם שקופיות בפני קהל. כל שיחה המיועדת לשכנוע היא מצגת. זה יכול להיות ניסיון למכור משהו למישהו, לשכנע בן-זוג להחליף דירה או לשכנע את הבוס שמגיע לך העלאה במשכורת. ושימו לב, אני לא אומרת "לבקש מהבוס העלאה במשכורת" אני אומרת "לשכנע אותו שמגיע לך…" (ובשביל זה, קודם כל, אתה בעצמך צריך להיות משוכנע).

 

כאשר אתה עומד להציג עניין כלשהו, הדבר מחייב אותך להכנה מראש. אני חוזרת ומדגישה שוב: להכין מראש, בכתב!!!!!!!!!!!!!

בעבור כמעט כל משימה שאתה רוצה לבצע, בין אם זה כרוך בעבודת כפיים ובין אם זה טיול משפחתי או כל דבר אחר, עליך לעשות הכנות. כדי לתלות תמונה על הקיר, אתה זקוק למקדחה, פין מתאים לגודל הבורג, בורג מתאים לגודל ומשקל התמונה ודיבלים.

ללא הכנת הכלים מראש, לא תוכל להשלים את המשימה, אלא ב"הלוך וחזור", דבר בלתי יעיל בעליל.

וכשמדובר בשכנוע, להציג נושא בהמשכים זה מאוד לא אפקטיבי ורוב הסיכויים שלא תוכל להשיג הקשבה להצגה נוספת של אותו עניין. אז עדיף שתבוא מוכן.

היות מדובר "בשכנוע" יש לזכור תמיד, בכל אינטראקציה, מהן המוטיבציות המרכזיות שיש לתת להן מענה:

 

  • לאנשים יש תמיד תשוקה לרווח. לכן במצגת יש להראות לשומע מה הוא ירוויח מזה.
  • פחד מהפסד – לומר לשומע מה הוא יפסיד אם לא…
  • השאיפה לאהוב או להיות נאהב – להעביר לשומע מסר של כבוד והערכה שיש לך אליו.

 

 לפני שאתה כותב או אומר מילה בנושא אותו אתה מציג, יש לעשות הכנה בכתב לפי הפרמטרים הבאים:

 

  • תאר את הקהל שלך והכן רשימה של השאיפות שלהם, המטרות שלהם והפחדים שלהם – שהרעיון שלך או המוצר שלך מתקשר אליהם.
  • כתוב מדוע הרעיון שלך או המוצר שלך ממלא את הצרכים שלהם או השאיפות שלהם, או פותר את הפחדים שלהם טוב יותר מכל רעיון אחר או הזדמנות קיימת.
  • עשה רשימה של כל תרוץ או התנגדות שהם יכולים להעלות נגד הרעיון שלך, או המוצר שלך, או הפעולה אשר אתה מבקש מהם לעשות.
  • כתוב כיצד הרעיון שלך או המוצר שלך גובר על כל התנגדות או תרוץ  – כדי שיהיו לך תשובות לכל התנגדות שעשויה לצוץ בזמן הפרזנטציה.

 

כעת, הפרזנטציה עצמה:

  

7 מרכיבים חיוניים בכל פרזנטציה:

  • פתיחה שמיד תתפוס את תשומת הלב המלאה. מומלץ להשתמש ב"קרס". כלומר:הצהרה חזקה, או הצבת שאלה,או שימוש בדוגמא של אדם ידוע ומוכר או מישהו שיש לו משמעות לגבי השומע. (הסבר לגבי ה"קרס" במאמר מס' 2).
  • גוף הפרזנטציה – להציג את הבעיה או הבעיות שמוצר שלך או הרעיון שלך יפתור וכיצד. או להציג את ההזדמנות השוכנת ברעיון שלך או במוצר שלך.ביצירת גוף הפרזנטציה להשתמש ברשימת היתרונות של המוצר/רעיון שלך או בתשובות שלך להתנגדויות ותירוצים (שהכנת מראש).
  • להלביש על הדברים החשובים "תמונות" (דימויים, דוגמאות, סיפורים – הסבר במאמר מס' 3) על  מנת להפוך את הנקודות המרכזיות ברורות ובלתי-נשכחות.
  • להמליח את הפרזנטציה ע"י יצירת סקרנות באמצעות שאלת שאלות. (רטוריות, פרובוקטיביות, מעניינות), או יצירת "הקדמה" לפני הדברים החשובים שאתה רוצה להדגיש. זאת כדי לשמור על הריכוז ועל תשומת הלב של השומעים.
  • השתמש בעדויות של חברים או קרובים או לקוחות מרוצים או מומחים – להגדיל את האמינות של הרעיונות שלך או הטיעונים שלך.
  • השוואה למוצרים אחרים או רעיונות אחרים כדי לבנות ערך מוסף. שהאדם יעריך את הרעיון או המוצר שלך ע"י השוואה לאחרים.
  • סגור את הפרזנטציה עם סיכום.אם ניתן מבחינת הזמן – תן לשומעים שלך סיבה לפעולה והזדמנות לפעול "עכשיו" – לקבוע תאריך, להתחייב וכדו'.

 

ולסיום, דבריו של סת גודין בנושא הפרזנטציה, מתוך הבלוג שלו:

היררכיה של פרזנטציה

פרזנטציה היא הזדמנות פז, סידור עוצמתי מאוד: דובר אחד, קהל קשוב, כולם יושבים על כיסאותיהם, תשומת הלב שלהם נתונה לדובר (לפחות בהתחלה) – אל תבזבז אותה.

מטרת הפרזנטציה היא לשנות חשיבה. זוהי הסיבה היחידה שאני יכול לחשוב עליה כדי לבזבז זמן ומשאבים. אם המטרה שלך איננה לשנות חשיבה, אולי תשקול גישה אחרת…

  • הפרזנטציה הטובה ביותר איננה פרזנטציה כלל. אם אתה יכול לגמור את זה על-ידי תזכיר, תשלח תזכיר. אני יכול לקרוא את זה מהר יותר ממה שתציג לי את זה ושנינו נהנה מזה יותר.
  • הפרזנטציה השנייה הטובה ביותר היא אחד-על-אחד. ללא שקפים, ללא מיקרופון. אתה מסתכל לי בעיניים ומשנה את החשיבה שלי.
  • השלישית הטובה ביותר? פשוט חיה ועשה אינטראקציה במלוא מובן המילה.
  • מצגת פאוורפוינט או דומות לה – אבל בלי "נקודות". רק תמונות רגשיות וסיפורים.
  • והכי פחות טובה – אם אתה באמת חושב שאתה יכול לשנות את מוחי על-ידי אינסוף "נקודות" וברברת – אני מאוד מסופק.

 

טוב, זוהי רק דעתו…

ועכשיו, מה שנשאר לעשות זה:

תרגול, תרגול ותרגול

מלאו את הפרטים בטופס ואצור אתכם קשר בהקדם. ייתכן וכבר בשיחה תקבלו טיפ שיכול לעזור לכם.